Dziś obchodzimy święto Bożego Ciała. Muzeum w Bielsku Podlaskim udostępniło na swojej stronie na Facebooku zdjęcie z uroczystej procesji w Bielsku (wówczas jeszcze nie Podlaskim), prawdopodobnie z roku 1917.
Charakterystyczną cechą tego święta kościelnego jest procesja ulicami miasta. W tym roku ze względu na epidemię, procesje odbywają się na ogół wokół kościołów. Podobnie było za cara. W zaborze rosyjskim po powstaniu styczniowym (poprzedzały je liczne antycarskie manifestacje - najczęściej podczas świat religijnych) do roku 1905 procesje były całkowicie zabronione poza obrębem kościoła.
Sytuacja się zmieniła w wyniku I wojny światowej. Część zaboru rosyjskiego, w tym Podlasie, zajęły wojska niemieckie. Nowe władze okupacyjne, już niemieckie, zezwoliły w 1916 roku na organizację procesji Bożego Ciała, po raz pierwszy od dziesięcioleci. Procesje takie odbyły się we wszystkich parafiach katolickich w regionie już w 1917 roku.
Bezpośrednią przyczyną ustanowienia święta były objawienia błogosławionej Julianny z Cornillon. Pod ich wpływem biskup Robert ustanowił w 1246 roku święto Bożego Ciała dla diecezji Liége (dzisiejsza Belgia). W 1252 roku legat papieski rozszerzył uroczystość na Niemcy, a papież Urban IV w 1264 roku w bulli „Transiturus”, ustanowił to święto dla całego Kościoła.
Jednak śmierć papieża przeszkodziła ogłoszeniu bulli. Dokonał tego ostatecznie kolejny papież Jan XXII w 1334 roku a papież Bonifacy IX polecił w 1391 roku wprowadzić święto Bożego Ciała wszędzie, gdzie jeszcze nie było ono obchodzone.
Na ziemiach polskich jako pierwszy polecił obchodzić to święto biskup Nankier w diecezji krakowskiej w 1320 roku. Procesje eucharystyczne w dniu Bożego Ciała wprowadzono później niż samo święto, w drugiej połowie XIII w. Podczas nich niesiono krzyż z Najświętszym Sakramentem, nawiązując w ten sposób do zwyczaju zabierania w podróż Eucharystii dla ochrony przed niebezpieczeństwami. Już w XV w. procesje eucharystyczne urządzano w Niemczech, w Anglii, Francji, północnych Włoszech i w Polsce. W krajach Europy Zachodniej, wraz z postępem reformacji procesji zaniechano.
Tradycyjnie natomiast obchodzono święto w krajach katolickich, gdzie też udział w procesji traktowano jako publiczne wyznanie wiary.
opr. (ms)